top of page

Kvarkenbron bör begravas

Utredningen om en fast förbindelse över Kvarken, som presenterades för omkring en vecka sedan, är ett dyrt projekt vars fördelar inte väger upp varken kostnaderna för bygget eller skadorna som det orsakar på miljön.


ree

Joakim Strand säger i Vasabladet och Österbottens Tidning den 16 juni [i papperstidningen den 18 juni, red. anm.] att en förbindelse till Umeå på lång sikt skulle vara bra för klimatet trots att det på kort sikt är dåligt för de lokala naturvärdena.


Detta påstående är inte hållbart och jag uppfattar nog det mer som en svag bortförklaring från att potentiellt förstöra ett av Finlands sju världsarv, i ett försök att driva igenom egna politiska vinster.


Det är självklart livsviktigt för Österbotten att det finns en fungerande trafik mellan Umeå och Vasa, och stora satsningar genom gott samarbete har gjorts bland annat med Aurora Botnia-projektet.


Vi behöver kunna trygga industriexporten, den pendlande arbetskraften och turismen genom att ha en fungerande kommunikation mellan regionerna. Detta kommer naturligtvis att få ännu större betydelse om och när Gigavasa-området utvecklas och förhoppningsvis ansvarsfull industri börjar verka på området.

Men vi kan också trygga dessa genom att stöda och aktivt satsa på sjötrafiken. Dessutom skulle enligt utredningen största delen av godstrafiken trots en fast förbindelse färdas till sjöss, på grund av att sjötrafiken oftast är ett mer kostnadseffektivt alternativ.


Planerna för en fast förbindelse över Kvarken är ekonomiskt ohållbart och katastrofalt för miljö, natur och hav.


I stället för att äventyra skärgårdens status som världsarv borde vi satsa på skärgårdens mångfald och trygga den biodiversitet som existerar där. Det är ansvarslöst att tro att man kan komma undan allvarliga och möjligtvis permanenta skador på miljön.


Just nu är det viktigare att vi satsar på den finländska järnvägen genom att få den kopplad till standarden i övriga Norden och Europa samtidigt som vi tryggar och utvecklar en fungerande sjötrafik över Kvarken. Planer på den så kallade Kvarkenbron behöver begravas.


Vera Sui


Texten skriven som insändare i Vasabladet, publicerad 18.6.2025 (https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/891042).

bottom of page